Música medieval

Música medieval

Literatura, arquitectura, història, pintura, música i dansa: totes disciplines que malgrat el que alguns puguin pensar,  van tenir un gran moment en l’edat mitjana. Els alumnes de segon d’ESO de l’Institut han pogut fer un tastet d’aquestes arts en aquest periode de la història des de diferents matèries: TG, castellà i música  i des de diferents punts de vista de l’aprenentatge: anàlisi, aplicació, creació …

Ens endinsem doncs  en el món de l’edat mitjana recreat pels alumnes i explicat per la Rita , l’Adrià el Dani i l’Estrella.

Hommage_au_Moyen_Age_-_miniature

“A l’últim TG que vam realitzar vam estudiar i aprendre sobre l’Edat Mitjana. Aprofitant això, a castellà vam endinsar-nos en un projecte, en el qual havíem de crear una escena teatral o un còmic basada en el cantar de gesta Cantar del Mío Cid,  que vam llegir a classe. Ara, a música, us volem mostrar el nostre procés d’aprenentatge sobre la música i danses medievals.

Primer de tot, vam fer una tasca que consistia en analitzar diferents peces musicals medievals  com el  Kalenda Maya o A Chantar , tot reponent  a preguntes relacionades amb el tipus de melodia, els instruments que apareixien ,la seva textura, l’idioma, el gènere musical  i les característiques rítmiques.

Ens vam dividir en grups per fer exposicions orals sobre cadascuna de les músiques proposades. fent ús de suport audiovisual.

Joan M., VeraB., Daniel del P., Iván F., Cielo S., Nahia A., (2n C)

Beatriu de dia

La resta del grup anava prenent nota en la següent plantilla

 Olivia C.

Tot seguit, aprofitant els nostres coneixements sobre música medieval, la proposta va ser  de crear una estampida medieval mitjançant Noteflight. Aquest és un programa online que permet crear i editar partitures. Els alumnes van crear estampides de tots els colors, amb uns resultats magnífics.  D’entre totes les classes de segon d’ESO, les dues millors estampides van rebre un premi a la Diada de Sant Jordi.

Pau M. (2nD)

Rubén J. (2E)

Quan vam acabar de composar la melodia la vam haver d’interpretar. Allà vam posar a prova les nostres habilitats per tocar instruments. Molts van aprendre a tocar instruments com la flauta, la guitarra i el xilòfon en unes poques classes de pràctica. Quan ja havíem practicat suficient vam interpretar la peça davant dels companys. Van sortir molt bons resultats.

Després, vam utilitzar la composició per a posar-la de fons a la nostra escena o còmic de castellà entorn l’obra Cantar de gesta del Mío Cid.

 

Escenes

Paula Ll. Eduard L., Laia P., Miquel P. (2E)

Rita M.,  Andreu L..,  Adrià Z., Selma  G., Marc R.

 

Còmic

 

Laura Bö. i Alma R. (2E)

 

Saul H., Marc R. (2E)

 

En la darrera fase d’aquest projecte vam treballar la dansa medieval: mentre la meitat de la classe practicava la interpretació de l’estampida medieval, l’altre meitat practicava un tipus de ball medieval. Ens organitzàvem de manera que cada setmana cadascú pogués ballar i interpretar. Ens vam dividir en grups de quatre o cinc per poder practicar cadascú el seu tipus de ball. Al cap d’unes quantes classes, quan vam acabar de practicar i ja sabíem ballar aquell ball bastant bé, ho vam posar en comú de manera que tothom va aprendre tots els balls.

Aquí les mostres del que hem après

 

2A

2B

2D

2E

A banda de ballar ens hem documentat sobre les danses. Aquest cop ens vam dividir en parelles i trios i després de buscar informació sobre les diferents danses vam fer una exposició oral davant de la resta de grups. D’aquesta manera tots vam acabar tenint informació sobre els diferents tipus de ball a l’Edat Mitjana i tenint una idea sobre com es divertien i celebraven a l’època medieval.”

.Branle_Montse G.,Oriol M., (2C)

Saltarello, Sandra G., Emma M.,(2C)

 

 

Share this post

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *